اتصالات مانیسمان چیست؟

اتصالات مانیسمان چیست؟

اتصالات مانیسمان چیست و چه کاربردی دارند؟-روش ساخت اتصالات مانیسمان-وزن اتصالات مانیسمان-تولید کننده اتصالات مانیسمان در تهران و کرج-خرید و فروش اتصالات مانیسمان-لیست قیمت اتصالات مانیسمان-انواع اتصالات مانیسمان-اتصالات مانیسمان زانو

اتصالات مانیسمان چیست؟

اتصالات مانیسمان به علت ویژه گی هایی که دارا هستند از نظر نوع مواد اولیه،طریقه تولید آن که به صورت بدون درز بوده و فشار کاری بالایی را تحمل می کند بیشترین مصرف و کاربرد را بین اتصالات جوشی دارد. نمونه هایی  از کاربردهای این اتصالات عبارتند از:

  • صنایع نفت و گاز
  • صنایع پتروشیمی
  • سیستم های اتفاع حریق
  • لوله کشی گاز ساختمانها
  • کارخانه های صنعتی
  • سیستم های هیدرولیک
  • تولید انواع جک و غیره

اتصالات مانیسمان ، برخلاف اتصالات جوشی درزدار، درز جوش ندارند و در فشار و دماهای بالا کاربرد دارد. انتهای اتصالات بدون درز به صورت V شکل بوده و به منظور جوشکاری استفاده می شوند.

از جمله اتصالات بدون درز مانیسمان می توان به زانو 90 درجه، زانو 45 درجه، سه راهی نامساوی ، سه راهی مساوی، تبدیل صاف، تبدیل کج، کپ، بوشن و سردنده اشاره کرد.

اتصالات مانیسمان در رده های مختلف رده ۲۰ رده ۳۰ رده ۴۰ رده ۶۰ رده ۸۰ و در سایزهای مختلف از ۱/۲ تا ۲۴ اینچ و با برندهای مختلف ایرانی و بنکن انجام می پذیرد.

اتصالات مانیسمان انواع مختلفی دارد که شامل  زانویی، سه راهی، تبدیل کج و صاف از نوع فولادی و استنلس استیل، گالوانیزه برای لوله های مانیسمان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

اتصالات مانیسمان در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، ساختمانی و  صنعتی می باشد و بدون درز بوده، داخل اتصالات بدون جوش و صاف می باشد.

مشخصات اتصالات مانیسمان

اتصالات مانیسمان با نام های بدون درز نیز شناخته هستند و  در اصطلاح علمی سیمی لس Seamless نام گذاری شده اند و به آن دسته از اتصالات فولادی گفته می شود که در طی تولید آنها از انواع روشهای جوش فلزات استفاده نمی شود و تفاوت دیگر آنها در ماده اولیه محصولات است.

 تولید اتصالات مانیسمان از مقاطع فولادی به صورت شمش و از طریق حرارت و کشش و غلطک بوده  و برای عبور از زره و همچنین نیروهای گریز از مرکز استفاده می شود و در صنایع مختلف از لحاظ متریال و مواد اولیه سازنده آن بالاتر و با کیفیت بهتر، بیشتر کاربرد دارند.

انواع اتصالات مانیسمان

زانوی مانیسمان

برای تغییر جهت جریان کاربرد دارند . زانوی مانیسمان با دو زاویه 90 درجه و 45 درجه تولید و عرضه میشود.

کپ مانیسمان

به وسیله کپ مانیسمان می توان انتهای خط لوله کشی را مسدود کرد .

تبدیل مانیسمان

برای تغییر سایز لوله ها  در خطوط لوله از تبدیل مانیسمان استفاده می شود.

تبدیل های مانیسمان بنکن شامل دو مدل تبدیل مانیسمان صاف و تبدیل مانیسمان کج می باشد .

سه راهی مانیسمان

جهت انشعاب گرفتن از خطوط لوله اصلی استفاده می شود . سه راهی مانیسمان به دو نوع سه راهی مساوی و سه راهی تبدیلی طبقه بندی می شوند.

بوشن مانیسمان

جهت اتصال خط رزوه ای به خط جوشی به صورتی که خط دنده ای به صورت روپیچ باشد مورد استفاده قرار می گیرد، بوشن های مانیسمان از داخل و به صورت توپیچ رزوه می شوند.

سردنده مانیسمان

مانند بوشن از سردنده مانیسمان نیز جهت اتصال خط رزوه ای به خط جوشی استفاده می شود.

به این صورت که سردنده ها از رو و به صورت نری رزوه می شوند و اغلب برای شیرآلات برنجی مورد استفاده قرار می گیرند.

موارد استفاده قرار دادن اتصالات مانیسمان

سیستم اطفای حریق از مواردی می باشد که می بایست از اتصالات مانیسمان استفاده شود.

اصولا برای طراحی خط آتش نشانی لوله و اتصالات مانیسمان رده 40 به کار برده می شود وهمچنین برای سیستم های آبرسانی داخل موتورخانه که با فشار و دمای بالا همراه است و سیستم های که قرار بر عبور سیالات بخاری با دمای بالا هست الزاما می بایست از اتصالات مانیسمان استفاده شود.

 از پرکاربردترین موارد مصرف اتصالات مانیسمان صنایع نفت و گاز و پتروشیمی می باشد.

Rate this post