سایز لوله مانیسمان

سایز لوله مانیسمان-سایزاستاندارد لوله های مانیسمان-ابعاد لوله مانیسمان-قطر لوله مانیسمان-سایزبندی لوله های مانیسمان-سایزهای لوله مانیسمان-جدول سایز لوله مانیسمان-سایز و استاندارد لوله مانیسمان-

لوله مانیسمان چیست؟

لوله مانیسمان فاقد درز است و دارای بدنه‌ای یک‌دست و بدون جوشکاری می باشد. این ویژگی سبب می‌شود که انتقال مایعات و سیالات به راحتی انجام پذیرد. برای جابه‌جایی گازها و موادی از این قبیل هم لوله‌های بدون درز گزینه خوبی به شمار می آیند.

لوله‌های مانیسمان با  سایزهای مختلفی تولید می‌شوند که هریک برای کاربردی مشخص روانه بازار می‌شوند. در حقیقت، باید بگوییم که از هر سایز از این لوله‌ها نمی‌توان در هر صنعتی استفاده کرد و باید متناسب با کارکرد و زمینه استفاده به سراغ گزینه مناسب و درست بروید.

رده لوله مانیسمان

دسته‌بندی لوله‌های مانیسمان بر اساس  رده بندی  می باشند. منظور از رده لوله چیست؟ رده یعنی ضخامت دیواره لوله‌ها.و اندازه محصولات در این حوزه مشخص می‌شود. لوله‌های مانیسمان در رده‌های مختلفی از جمله ۲۰، ۴۰، ۶۰، ۸۰، ۱۲۰ و ۱۴۰ تولید می‌شوند. ضخامت لوله‌هایی که رده بالاتری دارند از سایرین بیشتر می باشد. لوله‌های ضخیم‌تر برای انتقال مایعات پرفشارتر، گزینه‌ مناسب‌تری به‌نظر می‌رسند. طبق کاربردی که از هر لوله انتظار می‌رود، باید دست به انتخاب مناسب زده شود. ارزش و اهمیت رده‌های ۲۰، ۴۰ و ۸۰ در صنایع مختلف بیشتر از موارد دیگر است و در صنایع گوناگون از آنها استفاده زیادی می‌شود.

سایز و استانداردهای لوله مانیسمان چیست؟

تقسیم بندی  لوله‌های مانیسمان براساس طول لوله، ضخامت دیواره و قطر خارجی می باشند. این مشخصه‌ها می‌تواند راهی برای شناسایی لوله‌ها در زمینه‌های کاربردی مناسب باشد. قیمت لوله مانیسمان هم با در نظرگرفتن همین ویژگی‌ها قابلیت تخمین و ارزیابی پیدا می‌کند.

با آگاهی این سه ویژگی، بیشینه فشار قابل‌تحمل لوله‌های بدون درز را هم می توانید محاسبه کنید. در نتیجه، آگاهی از استانداردها و مشخصات لوله‌های مذکور اهمیت زیادی دارد. لوله‌های مانیسمان انواع پرکاربردی دارند که شامل موارد زیر هستند:

  • لوله مانیسمان رده ۲۰
  • لوله مانیسمان رده ۴۰
  • لوله مانیسمان رده ۸۰

استانداردهای مختلف برای تولید لوله مانیسمان چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، استانداردهای گوناگونی برای تولید لوله‌های بدون درز وجود دارد. این معیارهای جهانی به سهولت انتخاب و خرید و فروش محصولات مذکور کمک شایانی دارند و از جمله آنها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • استاندارد DIN؛ به این معیار جهانی جهت اطلاع‌رسانی درباره قوانین استفاده از محصول و ابعاد آن توجه می‌شود. دست‌اندرکاران صنایع مختلف می‌توانند با در نظرگرفتن تجربه‌هایشان به این استاندارد چیزهایی اضافه و نظرشان را برای بهینه‌سازی آن مطرح کنند.
  • استاندارد ASTM؛ از این معیار برای تولید لوله‌های کم‌فشاراستفاده می‌شود و خود دارای تعداد زیادی زیرمجموعه است.
  • استاندارد ASME؛ برای انتقال سیالاتی با فشار و دمای بالا از این استاندارد در تولید لوله‌ها به کار گرفته می‌شود. با وجود این معیار و استاندارد است که تعیین می‌شود، هر نوع فشاری به چه لوله مانیسمانی نیاز دارد.
  • استاندارد API؛ از این استاندارد هم به‌طور اختصاصی در صنایع نفت و گاز استفاده می‌شود. سیالاتی که در این حوزه جابه‌جا می‌شوند، بسیار خطرناک و قابل‌اشتعال می باشند. انتخاب لوله مناسب برای حمل آنها نیاز به در نظرگرفتن استانداردهایی نظیر API است. در این صورت، ایمنی و بهینه‌سازی فرایندها مقدور می‌شود.
5/5 - (1 امتیاز)