انواع لوله مانیسمان

انواع رده و گرید لوله و اتصالات مانیسمان- شرکت پارس متالز - 2019

رده لوله مانیسمان ، انواع گرید لوله مانیسمان ، قیمت انواع لوله مانیسمان ، قیمت انواع اتصالات مانیسمان ، مرکز خرید و فروش تخصصی لوله مانیسمان ، فروش انواع لوله های مانیسمان در تهران ،قیمت و خرید و فروش لوله مانیسمان آتش نشانی، فروشگاه لوله مانیسمان در تهران، رده لوله مانیسمان چیست؟ ، رده لوله های مانیسمان چیست ؟ ، لیست قیمت انواع لوله های مانیسمان ، بهترین قیمت لوله مانیسمان ، قیمت بروز لوله مانیسمان ، قیمت لوله مانیسمان سال 98-99 ،قیمت انواع لوله مانیسمان-انواع لوله های مانیسمان-بورس انواع لوله های مانیسمان-سایز انواع لوله های مانیسمان

***

مرکز خرید و فروش لوله مانیسمان در موارد زیر آماده خدمات رسانی به تمامی صنایع و مراکز سراسر ایران را دارد :

لوله مانیسمان رده 10

لوله مانیسمان رده 20

لوله مانیسمان رده 40 (لوله مانیسمان اهواز و اصفهان رده 40 )

لوله مانیسمان رده 80

اتصالات مانیسمان رده 40

انواع لوله مانیسمان را بشناسید

لوله‌های مانیسمان که زیرمجموعه‌ای از لوله‌های فولادی به شمار می آیند، معمولا قطر کمی را دارند و در مواردی از صنعت که قطر‌های بیشترازاین نوع لوله مورد نیاز باشد، فرآیند تولید تغییر کرده و هزینه زیادی را در پی برخواهد داشت. استانداردهای لوله مانیسمان بر طبق کاربرد، سایز و رده‌ به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود. این لوله‌ها درواقع در دو سایز شش و ۱۲ متری و رده‌های ۲۰، ۴۰، ۶۰، ۸۰، ۱۲۰ و ۱۴۰ تولید می‌شوند که رده‌های ۲۰ و ۴۰ نسبت به دیگر انواع موجود بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با توجه به کارخانه تولیدی می‌توان لوله‌های مانیسمان را به انواع مختلفی تقسیم‌بندی کرد. تولید این لوله به علت فرآیند تولید خاصی که نیاز دارد توسط تعداد محدودی کارخانه انجام می‌گیرد. هرچند که استاندارد و کیفیت لوله تولیدی توسط این کارخانه‌ها تفاوت زیادی ندارند و ضخامت و اندازه لوله عامل تعیین‌کننده در قیمت آن ها می باشد. شرکت لوله‌های دقیق کاوه ایرانیان و کارخانه نورد و لوله اهواز از جمله کارخانه‌های داخلی تولید لوله مانیسمان هستند. البته باید گفت در برخی سایزها موجودی بازار به صورت وارداتی است. لوله‌های مانیسمان معمولاً به شکل‌های زیر تولید شده است و در بازار عرضه می‌شوند:

  • رده 20
    این لوله که حدوداً 300 کیلو گرم وزن دارد، ضخامت آن برابر با 2 تا 6 میلی‌متر می باشد و سایز آن 1 تا 12 اینچ است.
  • رده 40
    وزن این لوله گاهی به 500 کیلوگرم نیز رسیده و سایز آن بین 1 تا 12 اینچ متغیر می باشد. همچنین ضخامت آن هم از 2 تا 12 میلی‌متر متغیر است.
  • رده 60
    جالب است بدانید برخلاف سایر لوله‌های مانیسمان، این لوله بدون درز نیست و به همین دلیل تقاضای آن در بازار کمتر می باشد. با توجه به قطر آن که از 8 تا 24 اینچ متغیر است، وزن متفاوتی هم را دارد.
  • رده 80
    محصولی که حدوداً 150 کیلوگرم وزن داشته و ضخامت آن بین 3 تا 9 میلی‌متر می باشد. البته لازم به ذکر است که این لوله از نظر سایز تنوع گوناگونی دارد.
  • رده 120
    این محصول تا 700 کیلوگرم نیز وزن داشته و با توجه به نیاز مشتری، در سایز و ابعاد متنوعی به تولید رسیده است.
  •  رده 160
    این لوله که در برخی از صنایع خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد، وزن بسیار بیشتری نسبت به سایر لوله‌ها دارد.

مشخصات لوله‌های مانیسمان چیست؟

در حال حاضر تهیه لوله‌های مانیسمان در داخل کشور از کارخانه‌های داخلی و خارجی صورت می‌گیرد. اما همه آن‌ها مشخصات فنی یکسانی دارند که از استاندارد ساخت ASME B36.10 برای لوله‌های فولادی و استاندارد ساخت ASME B36.19 برای لوله‌های استیل استفاده می کنند.یز طبق این استانداردها برای هرکدام از ویژگی‌ها و مشخصات لوله‌های مانیسمان بازه‌ای تعریف شده است که محصول نهایی باید از آن پیروی کند. یکی از این ویژگی‌ها فشار کاری لوله می باشد. فشار کاری لوله‌های مانیسمان با توجه به سایز، ضخامت و دمای کاری آن تعریف می‌شود. اما با توجه به اینکه در یک دما و سایز خاص، این فشار برای تمام لوله‌ها مقدار یکسانی است، می‌توان این مشخصه را بررسی کرد. برای لوله‌های مانیسمان با ضخامت یک تا 10 اینچ، و در دماهای مختلف میزان این فشار کاری در جداول استاندارد مربوطه عنوان شده است.

لوله مانیسمان از پرکاربردترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شودئ

از دیگر مشخصات لوله‌های مانیسمان، ضخامت و یا در اصطلاح فنی، رده آن می باشد. ضخامت‌ها نیز بر طبق استاندارهای مختلفی تولید می‌شوند. رده‌های ۲۰، ۴۰ و ۸۰ پراستفاده‌ترین ضخامت‌ها می باشند . رده ۲۰ لوله سبک نیز نامیده می‌شود. رده ۸۰ که استحکام بالاتری  را دارد در موارد پرفشار و شرایط خورندگی مصرف دارد و جزو لوله‌های سنگین به شمار می آیند. این لوله‌ها از سایز 1/8 اینچ تا ۲۶ اینچ تولید می‌شوند. تقریبا در تمام موارد صنعت، سایز‌های بالاتر از سایز ۲۶ اینچ معمولا برای انتقال خطوط طولانی و کم فشار مورد استفاده قرار میگیرند و در این موارد تفاوت خواص چشم‌گیری بین لوله درزدار و بدون‌ درز وجود ندارد. به همین علت استفاده از لوله درزدار با قیمت پایین‌تر ترجیح داده می‌شود و در نتیجه تولید لوله با سایز بیشتر از ۲۶ اینچ صرفه اقتصادی را نخواهد داشت.

استانداردهای بین‌المللی لوله‌های مانیسمان عبارتند از: ASTM – JIS – DIN

آلیاژ های پراستفاده لوله مانیسمان به شرح زیر است:

  • ASTM A106 که برای استفاده در موارد با دمای بالا مناسب می باشد.
  • ASTM A179 که دارای کربن کمتری می باشد و اغلب برای کندانسرها مورد استفاده قرار میگیرد.
  • ASTM A192 که معمولا برای دیگ‌های بخار به کار برده می‌شوند.
  • GB 3087 که معمولا برای بویلر‌ها کاربرد دارند.

بر روی سطوح لوله‌های مانیسمان از یک لایه پوشش لاکی استفاده می‌شود که در صورت نیاز به گالوانیزه کردن، استفاده از عملیات سند بلاست روی سطوح ضروری می‌شود.

لوله مانیسمان رده 40 چیست؟

لوله مانیسمان رده 40 که به لوله درز نیز شناخته می‌شود از آن دسته محصولاتی می باشد که برای مقاومت سازی بناهای مختلف مورد استفاده قرارمی‌گیرند و بیشتر محبوبیت این لوله به  دلیل مقاومت و استحکام بالای آن می باشد. البته مدل‌‎های دیگری از لوله‌های بدون درز نیز وجود دارند اما لوله مانیسمان رده 40 از شناخته شده‌ترین آنها به شمار می آیند.

لوله مانیسمان چگونه تولید می‌شود؟

همان‌طور که در بالا ذکر شد روش های مختلفی برای تولید لوله‌های بدون درز وجود دارد. به طور کلی تولید یک لوله بدون درز نیازمند فرآیندی می باشد که در آن شمش فولادی که عموما به هدف کاهش هزینه‌ها به صورت گرد است، تبدیل به لوله شود. در رایج‌ترین روشی که برای تولید لوله بدون درز وجود دارد، یعنی روش سنبه‌کاری چرخشی، فرآیند تولید لوله مانیسمان شامل مراحل زیر است:

  • برش: در ابتدا شمش فولادی طبق درخواست مشتری به ابعاد مورد تقاضا برش داده می‌شود.
  • مرحله حرارت‌دهی: در این مرحله با استفاده از کوره قوسی که از سوخت گاز بهره می‌برد به شمش تا مرحله گداختن حرارت داده می‌شود.
  • دستگاه لخ پرس: با استفاده از این دستگاه شمش از قسمت مرکز سوراخ می‌شود.
  • دستگاه النگیتور: سطح مقطع شمش توسط این دستگاه گرد می‌شود.
  • مرحله شلیک سنبه: در این مرحله سنبه‌ای به طول 12 متر داخل شمش فولادی شلیک می‌شود.
  • تاب‌گیری: در صورتی که در لوله تاب وجود داشته باشد در این مرحله از بین می‌رود و صاف و یکدست می‌شود.
  • جدا کردن سنبه: سنبه از داخل لوله جدا می‌شود.
  • کروی‌سازی: در این مرحله، سر و ته لوله که تیز و برنده است به حالت گرد درمی‌آید.
  • کشش: لوله با اندازه‌های متفاوت تا 24 متر کشیده می‌شود.
  • سرد کردن: لوله به کمک آب و با فرآیندی خاص خنک می‌شود.
  • آزمایش: لوله ها تست مورد تست آزمایشگاهی قرار می‌گیرد تا در صورت وجود عیب از بقیه لوله‌ها جدا شود.
  • پولیش‌کاری: لوله با روغن مخصوص برای جلوگیری از خوردگی پولیش می‌شود.
  • بسته‌بندی: معمولا لوله ها به شکل شش ضلعی و با تسمه بسته‌بندی و آماده بارگیری می‌شوند.
لوله مانیسمان رده 40 از جمله مقاوم‌ترین لوله‌ها محسوب می‌شود
5/5 - (1 امتیاز)