اتصالات لوله مانیسمان

اتصالات لوله مانیسمان

اتصالات لوله مانیسمان-اتصالات لوله مانیسمان چیست؟-قیمت اتصالات لوله مانیسمان-خرید و فروش اتصالات لوله مانیسمان-فروشگاه اتصالات لوله مانیسمان-انواع اتصالات لوله مانیسمان-نمایندگی اتصالات لوله مانیسمان در تهران-تولید کننده اتصالات  لوله مانیسمان-مرکز پخش اتصالات لوله مانیسمان-پخش و عمده فروشی اتصالات لوله مانیسمان-مرکز بورس اتصالات لوله مانیسمان در تهران و کرج

می توان گفت تمام لوله ‌ها با استفاده از انواع اتصالات به یکدیگر متصل ‌می شوند. اتصالات مانیسمان و اتصالات جوشی مانیسمان، جزو آنها به شمارمی آیند. به دلیل این که نوع و جنس این اتصالات روی پایداری خطوط لوله کشی به طور مستقیم تاثیر می گذارد، باید لوله ی به کار برده شود که شرایط سیستم لوله کشی و این عوامل با هم مرتبط باشند.

اتصالات مانیسمان (seamless) که به آن اتصالات بدون درز نیز گفته می شود، بیشتر برای لوله های مانیسمان کاربرد دارند و لازم به ذکر است که این اتصالات مثل لوله های مانیسمان رده های گوناگونی را دارا هستند.

اتصالات مانیسمان چه ویژگی هایی دارند؟

اگر بخواهیم یکی از ویژگی های اتصالات مانیسمان را شرح دهیم، می توانیم به این مورد اشاره کنیم که این اتصالات در رده ها و ضخامت ‌های مختلفی ساخته می‌ شوند که رده های ۴۰ و ۸۰ جزو پرکاربردترین ها به شمارمی آیند. همچنین پیشنهاد می شود که رده این اتصالات با اندازه لوله مانیسمان هماهنگ باشند.

اما مهم ترین ویژگی این اتصالات  این است که اتصالات بدون درز همان طور که از نامشان پیداست، هیچ جای درزی روی بدنه خود ندارند و دارای ساختاری یکدست می باشند. به همین دلیل کیفیت بهتری نسبت به دیگر اتصالات دارند و برای سیستم های لوله کشی صنایعی مثل انتقال نفت و گاز استفاده ‌می‌ شوند.

اتصالات مانیسمان چه ویژگی هایی دارند؟

لازم به ذکر است که ماده اولیه تولید اغلب اتصالات مانیسمان فولاد می باشد اما گرید این اتصالات که نشانگر مقاومت آنها در برابر سایش، خوردگی، فشار و دما است، متفاوت است. اما شاید هم اکنون  برای شما این سوال به وجود بیاید که که این اتصالات با چه روشی ساخته می شوند که در ادامه به پاسخ این پرسش پرداخته ایم.

روش ساخت اتصالات مانیسمان

برای ساخت اتصالات مانیسمان، روشی مشابه با لوله های مانیسمان به کار گرفته می شود. به این صورت که ابتدا شمش ‌های فولادی را حرارت بالایی می دهند و در ادامه طی چند مرحله، این اتصالات ساخته ‌می‌ شوند. اما برای انجام این فرآیندها باید استاندارد ASME را رعایت کنیم به طوری که ابعاد اتصالات باید بر اساس استاندارد  ASME B16.9 ساخته شوند. آلیاژ آنها نیز بر طبق ASTM A234 WPB می باشد که میزان درصد صحیح هر عنصر را تعیین می سازد.

روش ساخت اتصالات مانیسمان

لوله ‌های مانیسمان نیز مانند اتصالات مانیسمان به دلیل بدون درز بودن،دارای مقاومت زیادی در برابر فشار و دماهای بالا هستند به همین علت حفظ کیفیت سیستم لوله کشی باید اتصالات مناسبی برای این لوله ها استفاده شود. بدیهی است که استفاده از اتصالات درزدار در این سیستم ها می تواند باعث افت کیفیت لوله کشی گردد. با ما همراه باشید تا در ادامه دیگر کاربردهای اتصالات جوشی مانیسمان را بررسی کنیم.

کاربردهای اتصالات جوشی مانیسمان

اتصالات جوشی مانیسمان کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند و  می توان به نمونه هایی از قبیل  سیستم‌ آبرسانی موتورخانه ‌ها، سیستم‌ حریق ساختمان ‌ها، ساخت پل و اسکله‌، تاسیسات مرکزی برج‌ ها، صنایع نظامی و … اشاره کرد.

به طور کلی می توان گفت که از این اتصالات به طور عمده برای انتقال سیالاتی با فشار و دمای بالا مورد استفاده قرار میگیرند اما کاربردهای آنها همراه لوله های مانیسمان در موارد زیر خلاصه می شود:

  • صنایع شیمیایی
  • انرژی های تجدیدپذیر
  • صنعت هوافضا
  • حمل و نقل
  • خودروسازی
  • ساخت پل و اسکله
  • صنعت دریانوردی
  • آبرسانی موتورخانه ها
  • سیستم های آتش نشانی
  • صنایع نفت و گاز

یکی از دلایل استفاده از اتصالات مانیسمان این است که باعث افزایش مقاومت سیستم لوله کشی می شود چون در واقع با این کار، استحکام لوله و اتصالات یکسان خواهد بود و امکان برخورد به مشکلات در طی اجرای پروژه کمتر می شود. به بیان دیگر، در صورت عدم استفاده از اتصالات مانیسمان، امکان دارد هنگام لوله کشی با مشکلاتی رو به رو شویم و سیستم لوله کشی استحکام مورد نظر را نداشته باشد.

کاربردهای اتصالات جوشی مانیسمان

انواع اتصالات مانیسمان

اتصالات مانیسمان دارای انواع مختلفی هستند که هر یک از آنها ویژگی های منحصر به فردی را دارا هستند و در شرایط خاصی به کار می روند:

  • اتصالات سه راهی: یکی از پرکاربردترین اتصالات مانیسمان، اتصالات سه راهی هستند که 2 نوع دارند: یکی از آنها برای اتصال لوله با قطر یکسان و دیگری برای اتصالات ناهمسان است که با استفاده از آن یک لوله به 3 لوله با قطرهای مختلف متصل می شود.
  • اتصالات زانویی: اتصالات زانویی با زوایای۴۵  و ۹۰ درجه تولید ‌می ‌شوند و جهت تغییر جهت لوله در سیستم لوله کشی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • اتصالات گپ: از اتصالات گپ (کپ) برای انسداد انتهای خطوط لوله استفاده ‌می‌ شود که دارای اندازه ‌های مختلفی هستند و با جوش دادن به لوله وصل می ‌شوند.
  • اتصالات تبدیلی: برای تغییر اندازه سر لوله یا اتصال دو لوله که قطرهای همسانی ندارند، از اتصالات تبدیلی استفاده ‌می‌ شود. این اتصالات مانیسمان دارای دو مدل صاف و کج هستند که با توجه به کاربردشان در شرایط خاصی کاربرد دارند.
  • اتصالات چهار راهی: شکل ظاهری اتصالات چهار شاخه یا همان چهار راهی مانیسمان، شبیه صلیب است و جهت متصل کردن 4 لوله استفاده می شود.
  • اتصالات بوشن: اتصالات بوشن برای اتصال دو لوله یکسان استفاده میشوند.
Rate this post